Thursday, February 25, 2010

ZAKAT ~ RUKUN ISLAM KETIGA

Posting kali ni...aku nak up sket tentang zakat. Sebenar2 nya smlm aku baru je selesai interview student. Sessi tu berjln selama 2 hari, Selasa dan Rabu. Based on my observation kebanyakkan dari kita ni...terlupa tentang asas2 kita sebagai seorg muslim. Bila kami soal...tentang RUKUN ISLAM, masih ramai lg yg tergagap2 utk menjawab... macam mana kita nak claim diri kita muslim kalau asas utk menjadi seorg muslim pun kita sering lupa... so posting kali ni aku nak cerita sket tentang Rukun Islam secara amnya dan tentang ZAKAT secara khususnya...

Rukun Islam ada 5 perkara... Tanamkan dlm hati...bahawa kita sbgi muslim kena tahu, yakin dan beramal dgn kelima2 rukun ni...

Yang Pertama : MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH

Yang Kedua : SOLAT LIMA WAKTU SEHARI SEMALAM

Yang Ketiga : MENGELUARKAN ZAKAT

Yang Keempat : BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

Yang Kelima : MENUNAIKAN HAJI DI MEKAH BG YG BERKEMAMPUAN

Seperti yg aku mention sblm ni...aku mo mengkhususkan posting kali ni tentang rukun Islam yg ketiga iaitu ZAKAT.

Pengertian ZAKAT
(sumber http://zakat.al-islam.com/def/default.asp?l=mal&filename=def/desc/item1/item1/desc1)

Pengertian zakat dari sudut bahasa ialah:
Keberkatan, kesucian, perkembangan dan kebaikan. Sebab dinamakan zakat ialah kerana ia dapat mengembangkan harta yang telah dikeluarkan zakatnya dan menjauhkannya dari segala kerosakan sebagaimana Ibnu Taimiah berkata: Diri dan harta orang yang mengeluarkan zakat menjadi suci dan bersih serta hartanya berkembang secara maknawi.

Pengertian zakat dari sudut syarak ialah:‏
Sebahagian harta tertentu yang telah diwajibkan oleh Allah s.w.t untuk diberikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam al-Quran atau ia juga boleh diertikan dengan kadar tertentu dari harta tertentu yang diberikan kepada golongan tertentu dan lafaz zakat juga digunakan terhadap bahagian tertentu yang dikeluarkan dari harta orang yang wajib mengeluarkan zakat.

Zakat yg terkumpul wajib diagih2kan kepada 8 golongan yg di panggil asnaf. Dalam al-Quran Allah s.w.t telah berfirman dlm surah at-Taubah ayat 60 yg bermaksud :
"sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk org2 fakir, org2 miskin, pengurus2 zakat, para muallaf yg dibujuk hatinya, utk (memerdekakan)budak, org2 yg berhutang utk jalan Allah dan org2 yg sedang dlm perjalanan sebagai suatu ketetapan yg diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lg Maha Bijaksana". (Al-Quran dan Terjemahnya, ms.288)

Berdasarkan ayat tersebut, asnaf2 yg layak mendapat zakat adalah spt berikut:
  1. Fakir
  2. Miskin
  3. Pengurus Zakat (Amil)
  4. Muallaf
  5. Hamba yg ingin memerdekakan dirinya
  6. Orang2 yg berhutang utk keperluan agama
  7. Fisabilillah yakni utk keperluan keagamaan dan kepentingan umat Islam seperti membangunkan institusi2 pendidikan, hospital dan lain2
  8. Ibn Sabil iaitu org yg sedang dlm perjalanan yg bukan ma'siat, yg keputusan bekalan dan memerlukan pertolongan
Selain dari 8 golongan ini...mereka tidak layak utk mendapat bantuan zakat malahan mereka pula digalakkan utk mengeluarkan zakat. Hikmah di turunkan perintah berzakat ini adalah sebagai tanda kasih syg sesama manusia. Dengan zakat si kaya dan si miskin akan saling bantu membantu dan meningkatkan lagi kasih sayang sesama saudara seIslam. Kadar yg telah di tetapkan utk pengeluaran zakat ialah 2.5% dr nilai harta/kekayaan yg dimiliki oleh seseorg individu apabila telah cukup syaratnya.

Sebenarnya bnyk lg info yg mendalam tentang zakat ni... tp utk posting kali ni...aku bg basic je la dlu eh :D. kalau korg nak yg lebih detail leh refer kepada website lembaga zakat negeri masing2... bg aku...web yg aku slalu jengah ialah web Lembaga Zakat Selangor...kat sini mmg bnyk sekali info2 berguna tentang zakat utk panduan kita sbgi muslim :D.














0 comments: