Tuesday, December 1, 2009

Raya Qurban 2009

Salam Aidiladha semua ;;)...
Lama dah tak mencorat coret kat blog ni hehe... kali ni aku nak cite pasal raya Korban yg baru je lepas beberapa hari yg lalu... Thn ni kuarga kami korban sekor lembu... buat secara gotong royong... ada 7 penama semuanya :: Makcik Raihan, Pak Malik, Mak Uteh, ayah, Mak Mala, Mak mertua Mak Mas n abg Zakry ;)).

Ni la incik lembu yg telah selamat d korban kan pada hari tersebut hehe. Tinggi lembu nih mcm kuda...masa diorg hantar mlm raya tu...aku ingat dia salah anto kuda :)). Pic ni aku amik dari belakang umah Mak Andak pd pagi raya 27 November 2009 (Jumaat). Tu yg nampak bahagian belakang lembu je tu ekekekeke.


Haa yg ni baru nampak muka sebenar incik lembu ini ;)). Time ni pasukan penyembelih da sampai da... ni diorg tgh standby nak jatuhkan lembu itu la ni :D. Aku tgk dari jauh jek sbb lembu ni amat2 garang :-s. Beberapa percubaan diorg buat utk jatuh kan lembu ni tp kurang berjaya... Nak masukkan kaki lembu dlm tali pon susah... sedikit cerdik aku kira lembu ini kuikuikui...


Ha...ni tah percubaan kali ke berapa tah diorg nak tumbangkan lembu ini. Mcm2 gaya diorg da buat huhu... sampai pak usu tergolek kena tendang lembu. Yg berkubang dgn taik lembu pon ramai X_X. Ada la 2 kali gaknya lembu ni bangun sndri huhu.




Ni gambar lembu tu da tumbang... diorg baru nak ikat2 kaki lembu tu... dan baru nak bukak tali yg tambat lembu tu... ni sume gotong royong antara team penyembelih dgn pakcik2 dan sepupu2 aku... tu yg berbaju merah bercermin mata tu... adik lelaki aku...amin ;)). Lebur dgn taik lembu dia tu ekekekekeke...


Gambar time sembelih aku tak dpt nak amik sbb diorg sume berkerumun kat keliling lembu tu... da la sume lelaki kang tetiba aku ada situ rasa mcm menyibuk la pulak kan ekekekeke.. aku cuma dpt amik gambar ni je time diorg sembelih tu hehe...



Selesai menyembelih, xtvt melapah plak mengambil tempah hehe... keje2 melapah ni sume pakcik2 n sepupu2 lelaki aku yg buat... aku tak tgk sgt time ni sbb aku tgh sibuk nak gi beli ais kuikuikui... men snap je camera kat diorg nih...sib bek gambar cantik ekekekeke...



Da siap dilapah...bermula la acara memotong n membahagi2 kan daging... time aku amik gambar ni diorg da buat separuh jalan dah... masa mula2 tu aku tak de sbb g beli ais huhu.


Yaaa... ini la pak itam ku :)) yg sedang tekun memotong daging lembu ekekekeke....penuh kosentrasi pak itam memotong ;)) tak toleh kiri kanan pon :)):))
to be continued... :)

0 comments: